Articole

Clubul de dezbateri ARCașii și reziliența în educație

Acum patru ani, când am început introducerea obligatorie a formatului de dezbateri academice în  Școala Gimnazială Metropolitană ARC și a recomandării folosirii metodelor deliberative de către toți profesorii, nu ne-am imaginat că va veni o validare a acestei decizii strategice într-o unitate de educație printr-un impact ca cel pe care l-a  prilejuit această neașteptată și nedorită perioadă de pandemie.

 Ca si în alte domenii, de la acțiune civică la afaceri și politică, tendințe, planuri, practici au fost infirmate sau confirmate, au fost abandonate sau s-au transformat în noua normalitate. Dincolo de distanțare fizică si socială, de  anxietate și depresie, cred că exista deja un curent de opinie care valorizeaza noua normalitate din perspectiva oportunităților, acel picior dureros în spate transformat în pași înainte, spre o transformare profundă, mereu anunțată și amânată, a mentalităților, practicilor, paradigmelor. Bineînțeles, ritmul, amploarea și rezultatele pe termen scurt diferă de la țară la țară, de la subsistem la subsistem, de la o comunitate la alta.

Experiența noastră, în Școala Metropolitană ARC, Grădinița Prikindel, Afterschool Prikindel s-a dovedit  consistentă. Gândirea critică, flexibilitatea, abilitatea de a gândi în perspective diferite, de a comunica eficient, de a lucra în echipa, toate aptitudinile pe care  mișcarea de dezbateri  academice moderne le dezvoltă de peste o sută de ani în  democrațiile tradiționale și de decenii si-n România și-au arătat efectele concrete în comunitatea noastră.

Clubul de dezbateri  ARCașii și-a continuat activitatea online, a organizat concursuri de dezbateri  și webinarii cu participare națională și internațională,  iar metodele deliberative aplicate sistematic la  ore, abordarea transdisciplinară ca o direcție strategică în educația la școala noastră, webinariile dedicate părinților în programul Family Café, proiectele de formare profesională Erasmus+ au fost și sunt instrumente de reziliență.

Deschiderea tuturor către comunicarea online ne-a permis să extindem interacțiunile în comunitatea educațională, schimbul de experiență atât al profesorilor cât și al copiilor la nivel național și internațional.

Pentru a veni în sprijinul profesorilor şi elevilor bucureşteni, Fundaţia Romanian Business School şi Clubul de dezbateri din Şcoala Metropolitană ARC, în colaborare cu A.R.D.O.R s-a alăturat iniţiativelor meritorii din comunitatea educaţională şi  a organizat  mai multe evenimente: 

În luna mai, un webinar în cadrul proiectului “ Arta dezbaterii”, înscris în Calendarul Activităţilor Educative Municipale 2020, la care au participat elevi de gimnaziu si liceu din cluburile de dezbateri si profesori coordonatori din București si din țară. 

Miercuri, 10 iunie 2020, ora 19:00 video conferința „Perspectiva transdisciplinară în educație”, în cadrul proiectului inițiat anul trecut Our Target:Understanding the World! Evenimentul a fost oferit tuturor celor care activează în domeniul educației și în domenii suport pentru educație. Au participat peste 200 de profesori din țară si din Republica Moldova. Invitații, experți în educație și cercetători au împărtășit viziunea lor asupra provocărilor din domeniu și au analizat tendințele mondiale:  Dr. ing. Florin Munteanu ( Fondator al Centrului pentru Studii Complexe- România), Fred Garnett -Research Associate London Knowledge Lab (UK); Dakmara-Ana Georgescu, PhD (expert în educație – UNESCO), Erol-Dan Licsandru PhD – Université de Montpellier Marie Curie Grant DYNANO (Franța). A avut loc o dezbatere pe subiecte de interes actual: cunoașterea și înțelegerea lumii; învățarea și predarea într-o lume complexă; soluții inter- multi- și transdisciplinare.

În luna septembrie a avut loc o nouă dezbatere organizată de Fundația Romanian Business School și Școala Metropolitană ARC. Tema: Comunități educaționale reziliente – persoane reziliente. Derulat în cadrul programului ARC Family Café, evenimentul a  oferit de resurse utile pentru o schimbare pe care fiecare participant la eveniment ( profesor, expert, decident, părinte) poate să o facă în vederea pregătirii generației tinere pentru un viitor incert. Au participat peste 100 de profesori și părinți.

Vineri 20 noiembrie, s-a încheiat competiția de dezbateri online pentru gimnaziu „Don’t turn your face away” – Cu ochii larg deschiși – #drepturilecopiilor. Evenimentul, dedicat Zilei Internaționale a Drepturilor Copilului, a fost organizat de Școala Metropolitană ARC și Fundația Romanian Business School, sponsorul competiției. După o săptămână de emoții, determinare și performanță pentru debateri, în finală s-au confruntat echipa „Ceretașele” din C.N. Costache Negri din Tg Ocna și echipa Team_7 din Școala Metropolitană ARC, meci arbitrat de Radu Țigănaș de la ARDOR. 

Comunitatea ARC a trecut prin această perioadă fără șocuri destabilizatoare, iar reacția copiilor, profesorilor  și părinților este  un exemplu de adaptare la  situații critice care poate să inspire. 

sursa: educatieprivata.ro